A templomosokhoz vezet a terhes Madonnák rejtélye
2005. augusztus 2. 11:00
Egy olasz szerző új elméletében azzal a megdöbbentő feltételezéssel állt elő, hogy a nyugati művészet egyik legnagyobb rejtélyeként számontartott terhes Madonnákat ábrázoló festmények megjelenése a templomosok rendjének szétzavarásával függ össze.
Ki volt a titokzatos Madonna?
Bocsánatra várnak a templomosok |
A terhes Máriát ábrázoló képek története a korai reneszánsz idején kezdődik: a legtöbb alkotás az 1467-et megelőző 130 év során született Toszkánában. Az első ábrázolás Taddeo Gaddi, a kor ünnepelt művésze nevéhez köthető 1334 és 1338 között, míg az Arezzohoz közeli Monterchi temetőkápolnájában Piero della Francesca által festett kép jelenti a hagyomány csúcspontját. A terhes Madonnás képen a kultikus ábrázolás szerint egy anyát látunk lehangolt arckifejezéssel, akinek jobb keze a hasán pihen.
Egy múlt hónapban megjelent 40 oldalas könyvben a firenzei építész, művészettörténész, Renzo Manetti azt állítja, mindez nem a véletlen műve: "Firenze volt a templomosok egyik központja, a terhes Madonnák pedig a lovagrend 1312-es visszaszorítása után jelentek meg először" - mondta el a Guardiannek. "A reneszánsz tetőpontján a pápaság már kellőképpen gyengének tűnt, s többé nem volt szükség erre a titkos lázadásra" - folytatta az okfejtést.
"A szűz és a gyermek kompozíciók esetében a gyermek a bölcsességet, a tudást és az igazságot szimbolizálja. Ezek képek a kora-középkor óta jelen voltak az európai művészetben. Az ekkor megjelenő terhes Madonnák festményein azonban csak az időlegesen elrejtett igazság van jelen, mivel ezeken közvetlenül nem látható Krisztus" - mondta el Manetti.
De vajon mi volt az időlegesen elrejtett igazság szimbolikus értéke? A szerző szerint a titkos tudás birtokosai egyértelműen a pert és a kivégzéseket túlélő lovagok lehettek, bár a tudás mibenlétéről régóta folynak a viták. Ugyanez a kérdés került elő a Dan Brown által jegyzett sikermunkában, A da Vinci-kódban is, amely szerint a titok Jézus és Mária Magdolna házasságát, gyermekeit valamint vérvonalukat jelentette. A könyv, illetve korábbi elméletek alapján is jogos kérdés, hogy a terhes Madonnák vajon melyik Máriát ábrázolták: Szűz Máriát Jézussal, vagy Mária Magdolnát Jézus gyermekével? A gyakorló katolikus Manetti szerint ez csak a kiindulási pont, és a kérdés nem ilyen egyszerű. Sőt, A da Vinci-kód is a kora-keresztény írások "teljes félreértésén alapul".
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2022
- Lacikonyhák és társaik
- A gumigyártás és árnyoldalai
- A spanyol polgárháború külföldi önkéntesei
- A szabin nők közbelépése
- Hét híres fal
- Fugger Mária, a Pálffy család nagyasszonya
- Lajos Ágost és Marie Antoinette egybekelése
- A zalaújvári Festetics-kastély
- Horthy István és Edelsheim Gyulai Ilona esküvője
- Átírta a tévétörténelmet Larry Hagman és a Dallas sorozat 12:20
- Nem a folyó megfelelő részén haladt, ez okozta a Princess Alice katasztrófáját 10:35
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap