Az autóversenyektől a fronton kilőtt gépkocsikig: ilyen volt a 20. század eleji magyar „autómánia”
2018. május 30. 17:43
Az automobil-forradalom igen hamar – már 1895-ben – elért Magyarországra is. Eleinte igen lassan haladt az ágazat fejlődése hazánkban: a Magyar Automobil Club csak 1900-ban alakult meg, az első automobil-közlekedési szabályok 1901-ben kerültek bevezetésre, de csak Budapest területére vonatkoztak. Előírták a rendszámot, és a speciális bizottság általi forgalomra alkalmasnak minősítést. A maximális sebesség körülbelül 30 km/h volt. 1906-ra nagyjából 200 autó volt Budapesten, vidéken ekkor még mindig alig akadt. Az első világháború kitörésekor már léteztek automobilok a Császári és Királyi Hadseregnél, számuk azonban igen csekély volt. Alább a Fortepan gyűjteményéből láthatnak képeket a gépkocsik háborúban és békében történt alkalmazásáról Magyarországon és a térségben. Ahogy a képeken is látható, a gépjárműveket többnyire magas rangú személyek szállítására, és nem harci feladatokra használták.
Korábban
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Sikertelen irodalmi pálya után vált Viktória királynő kedvenc miniszterelnökévé Disraeli 18:05
- Furcsa testi elváltozásokat jósoltak a hosszútávfutás női képviselőinek 16:05
- Lenin születésnapjának évfordulójához időzítették a Szojuz–10 űrhajó első repülését 15:05
- Különleges díszítésű, Mátyás kori misekönyv fakszimilie kiadását mutatták be 13:20
- Kiállításokkal és interaktív programokkal emlékeznek meg Kőrösi Csoma Sándorról Indiában 11:20
- Máig számos rejtély övezi a Húsvét-sziget hatalmas szobrait 09:05
- Egy legenda szerint a mai napig segíti a diákokat Lorántffy Zsuzsanna tegnap
- Szeretett zenélni, de a fizika húrjain Einstein szebben játszott, mint a hegedűjén tegnap