22 légi fotó, amely bebizonyítja, hogy dédszüleink sem voltak teljesen normálisak
2018. augusztus 15. 17:29 Múlt-kor
A „wind walking”, azaz a szeles séta a repülés hajnalának egyik őrült, ám annál felkapottabb mutatványa volt. A Vintage Everyday által összegyűjtött, 1920-as években készült képeket nézegetve rögtön felmerülhet az olvasóban a kérdés: volt valamilyen biztosíték, amely védte a pilótafülkéből kisétáló, kiugró, leereszkedő, a szárnyakon ülő vagy éppen teniszező embereket? A válasz pedig az, hogy olykor igen, ám a következő fotókon (és úgy általában az 1920-as években) nem.
Korábban
A legkorábbi ismert wind walkingezésre 1911-ben került sor, amikor Samuel Franklin Cody ezredes által tervezett biplánból kimászott a szárnyakra a 26 éves Ormer Locklear. A cél ekkor még nem a szórakoztatás volt, hanem hogy bemutassák a repülőgép stabilitását, vagyis hogy akkor sem történik semmi gond, ha a középvonaltól számítva több mint három méterre kisétál az utas a szárnyra. Egy másik történet szerint Ormer valójában az első világháború éveiben azért ment ki a szárnyakra, hogy egy mechanikai problémát hozzon helyre.
Az biztos, hogy 1918. november 8-án Locklear a Texas állambeli Barron Field közelében, hatalmas nézősereg előtt már a szórakoztatás miatt mutatta meg bátorságát, és helyezte át székhelyét a szárnyakra. Ez beindította a lavinát, és számos fenegyerek lépett fel hasonló mutatványokkal.
A nagyérdemű mulattatása mellett gyakorlati haszna is lett a wind walkingnak, ugyanis mindez lehetővé tette a levegőben történő tankolást, aminek köszönhetően sorra dőltek a repülés távolsági rekordjai.
Habár a nagy úttörő, Ormer Locklear 1920-ban egy baleset következtében meghalt, a show folytatódott. A mutatványosok már nem csupán kimásztak a szárnyra és onnan integettek, hanem szó szerint sétáltak a lemezeken, teniszetek, kézen álltak, leereszkedtek a kerekekig vagy a Mission Impossible-filmek látványvilágát megszégyenít módon szálltak át a mozgó repülőgépről autóra, vonatra vagy akár hajóra is.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Ostromok és újjáépítések kísérik végig a Vigadó történetét
- A húsvéti felkelés az első lépést jelentette az ír függetlenség felé 09:50
- Az elsők közé tartozott Európában a magyar alapítású Szent György Lovagrend 09:05
- A hagyomány szerint halálában is összekapcsolódott Shakespeare és Cervantes tegnap
- Szenvedéllyel teli tájakat ábrázolt festményein William Turner tegnap
- Első felesége halála után teljesedett ki igazán Rettegett Iván paranoijája tegnap
- Egressy Béni mellett a Fiumei úti sírkert megnyitásárról is megemlékeztek tegnap
- Európai nagyhatalom vált Magyarországból III. Béla uralkodása alatt tegnap
- Ma sem tudjuk biztosan, hogyan halt meg Shakespeare tegnap