2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Szinte eredeti állapotában a 139 éve elsüllyedt hadihajó gőzgépe

2010. december 22. 12:26

Kilenc évvel a kiemelése után kiváló ütemben haladnak a USS Monitoron végzett restaurálási munkálatok, a szakemberek most a 139 éven keresztül a víz fogságába zárt hadihajó gőzgépén dolgoznak.

A homok, sár és ásványok szennyezte, korrózió marta gőzgépre Észak-Kaliforniában, Cape Hatteras mellett bukkantak, az azóta eltelt közel egy évtized alatt pedig komoly előrelépés történt a svéd-amerikai felfedező, John Ericsson 30 tonnás találmánya állapotának javítását illetően. A gőzgép felszínét rendkívül óvatosan kezelik, amelyről a munkálatok első heteiben két tonna szennyeződést távolítottak el, s ezzel olyan réteg vált tapinthatóvá, amelyet az 1862. decemberi viharban elsüllyedt hajón azóta nem láttak.

„Ez egy technológiai csoda, akkoriban a Monitor az egyik legjobb hajónak számított. De ami a legnagyszerűbb, hogy az összes olyan alkatrész – kormányok, szelepek, olajtartályok – látható, amelyet a legénység használt a hajó működtetéséhez” – mondta el Dave Krop, a munkálatok vezetője. „Ha azt nézzük, hogy a Monitor közel 139 évet a víz alatt töltött, elmondhatjuk, hogy a szerkezet kiváló állapotnak örvend, bár értelemszerűen a kovácsoltvas alkatrészek már nem a régiek. Van néhány olyan rézötvözet eszköz, amely olyan, mintha most jött volna le a ’gyárszalagról’, teljesen újnak néznek ki” – tette hozzá.

A maiaktól kisebb, de kompaktabb, s még működőképes gőzgép ideálisan passzolt Ericsson forradalmi hadihajójához. A felfedező annyira biztos volt találmányában, hogy elengedte a füle mellett a hajó árbocokkal való megerősítésére figyelmeztető hangokat. A hajó mindazonáltal alaposan ráijesztett az Unió és a Konföderáció képviselőire, amikor 1862. március 8-án történelmi ütközetet vívott a Virginia-val a Hampton Roads-csatában. „Ha a torony és a fegyverek a hajó izomzata volt, akkor a gőzgép alkotta a szívet” – vallja Jeff Johnston, a Monitor National Marine Sanctuary történésze.

A gőzgépet víz és nátrium-hidroxidos oldatba merítik, majd egy ún. elektrolitos redukciónak nevezett eljárással a potenciális káros anyagoktól tisztítják meg. Valamikor tavasszal várható a motor hosszadalmas, több ezer alkatrészre való szétszerelése, azok egyenként való kezelése és dokumentálása. Később a hatalmas motort újra összerakják és múzeumba viszik, de ez még újabb 15 évet vehet igénybe.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár