Hetven éve kezdődött a blitz

2010. szeptember 10. 16:46

URL: https://mult-kor.hu/20100910_hetven_eve_kezdodott_a_blitz

1940. szeptember 6-án, London 76 napon át tartó tűz alá vételével kezdetét vette a blitz, amelyben összesen 43 ezren vesztették életüket. A Luftwaffe intenzív bombázása - az elnevezést a blitzkrieg (villámháború) szóból a korabeli brit sajtó alkotta - idején az angolok összezárták soraikat, akik a háború végére sokkal egységesebb nép benyomását keltették, de ez paradox módon a sokszor tehetetlennek bizonyuló londoni kormánynak volt köszönhető.

Támadás a levegőből

Hitler célja a civil lakosság és az angol kormány megtörése volt, de miután 1941-ben a Führer a Barbarossa-hadművelet felé fordította figyelmét, ezt végül nem sikerült elérnie, ezért a potenciális német invázió végleg lekerült a napirendről. A Harmadik Birodalom ugyan nem érte el stratégiai célját, de elszórtan még folytatódtak az angol városok elleni bombázások, így a háború végére összesen 51 ezer halálos áldozat állt a veszteséglistán.

Ez volt a történelem első olyan háborúja, amelynek során egy ország hadigépezetét és a lakosság erkölcsi tartását bombázásokkal próbálták megroppantani. A franciaországi háború után, 1940 májusában kezdődött meg az angliai csata, amelynek előjátékaként a Luftwaffe a Királyi Légierő (Royal Air Force, RAF) repülőtereit vette célba, hogy így próbálja ellehetetleníteni az angol válaszcsapásokat és megbénítani a repülőipart. Lord Beaverbrooknak azonban sikerült háromszor annyi angol repülőt csatasorba állítani, mint azt a német titkosszolgálat gondolta volna, ráadásul külföldről – Csehszlovákiából és Lengyelországból – tapasztalt pilótákat sikerült átcsábítani a La Manche-csatorna másik oldalára.

A Luftwaffe először nappal bombázott birminghami és liverpooli ipari létesítményeket, de mivel a légelhárításnak sorra sikerült levadásznia a német bombázókat, a légierő fokozatosan áttért az éjszakai támadásokra, feladva a leckét a felderítőknek. Ezt követően Anglia is támadásba lendült, de ellencsapásként a Kreuzberg és Wedding városánál ledobott bombák által okozott tíz halálos áldozat még jobban feldühítette a Führert, aki direktívában utasította a légierők vezetőit „a lakosság és az angol városok – köztük London – légvédelmének támadására – éjjel-nappal”. A bombázások megkezdése előtt a német egészségügyi minisztérium az első hat hónapban 600 ezer halottat és 1,2 millió sérültet prognosztizált – körülbelül ennyivel kalkulált London is – , amely sok szempontból téves feltételezésből indult ki, de London nem bízta a véletlenre, s már a háború előtt megkezdődött 650 ezer gyermek evakuálása.

A légitámadások tulajdonképpen 1940. szeptember 6-án hajnalban kezdődtek, mégis, hivatalosan 7-ét tartják a blitz kezdő időpontjának. A bombázások első szakasza a londoni kikötőre koncentrálódott (az első nap részletes veszteséglistája), s már 7-én délután 364 bombázó szállt az angol főváros fölé, 515 vadászrepülő kíséretében. A támadásoknak azonban leginkább a kikötő mellett élő ártatlan civilek estek áldozatul, összesen 436-an, s további 1666 ember sérült meg.

Az angol légvédelmi rendszer teljesen tehetetlenül nézte a Luftwaffe 12 ezer láb (3600 méter) magasan közlekedő egységeit, ráadásul kevés gép tudott éjszaka repülni, s a radarok sem álltak a helyzet magaslatán. Egyedül szeptember hónapban 5300 tonna bombát dobtak le az angliai városokra. A légvédelmi fegyverek számát Sir Frederick Pile parancsnoknak sikerült megdupláznia, de ez csak arra volt jó, hogy erősítse vele a civilek hitét; ekkor éjszakánként 100-200 bombázó támadott, olasz egységekkel az oldalukon. Birminghamet és Bristolt október 15-én vették tűz alá, miközben London az eddigi legnagyobb támadást szenvedte el: négyszáz bombázó hat órán keresztül folyamatosan bombázta a főváros stratégiai pontjait.

A blitz második szakasza 1940. november-1941. február között zajlott, ekkor olyan városokat vettek célba, mint Coventry, Southampton, Birmingham, Liverpool, Clydebank, Bristol, Swindon, Plymouth, Cardiff, Manchester, Sheffield, Swansea, Portsmouth, vagy éppen Avonmouth. Tizennégy támadás irányult kikötőkre, kilenc ipari létesítményekre, s további nyolc Londonra. Coventryvel gyakorlatilag egy nap alatt (november 14.) végzett a Luftwaffe, miután tíz órán át, ötszáz repülőgép bombázta intenzíven a várost, bár az ipari célpontok épek maradtak. Valószínűleg ehhez a szakaszhoz köthető a blitz legpusztítóbb támadása is: december 29-én a német légierő Londont bombázta, amelynek következtében óriási tűz keletkezett a városban (az ekkor készített, a Szent Pál katedrálist beborító füstfelleg a blitz talán leghíresebb felvétele), amely még az 1666-os nagy londoni tűzvésznél is nagyobb területre terjedt ki.

Karl Dönitz, a német haditengerészet főparancsnoka, ezután arról győzte meg Hitlert, hogy a Luftwaffénak a tengeri kikötőkre kellene az erejét összpontosítania. Február 19. és május 12. között többek között olyan kikötők estek áldozatul a német légierő támadásainak, mint Plymouth, Barrow-in-Furness, Clydebank, Portsmouth, Bristol, Avonmouth, Swansea, Liverpool, Belfast, Hull, Sunderland és Newcastle, miközben London, Birmingham, Coventry és Nottingham már jóval kevesebb figyelmet kapott.

Sikertelen Luftwaffe, inkompetens brit kormányzat

Ekkorra azonban már kézzel fogható realitássá vált, hogy a Führer nem érte el első számú stratégiai célját, ugyanis a támadások nem hozták meg a várva-várt légifölényt, ráadásul a különböző légi és földi irányítású radarok tovább finomodtak, s már az éjszakai támadások ellen is sokkal hatékonyabban működtek. Belfast azonban továbbra is rendkívül sebezhető volt, s ezt ki is használta a Luftwaffe: az 1941 húsvétján indított támadások óriási károkat okoztak az ír városban. Az utolsó nagyobb londoni támadásra május 10-én került sor: ekkor találat érte a British Museumot, a St. James Palace-t és a parlamentet is, 1364 ember meghalt, 1616 pedig megsebesült. Ezt követően a keleti hadszíntéren bekövetkezett változások miatt – a Szovjetunió elleni invázióra felkészülve – Hitler beszüntette az angliai városok szisztematikus bombázását.

Az angol polgárok óriási áldozatokat hoztak a légitámadások során: azok közül, akiket nem soroztak be, sokan a Home Guardhoz és egyéb más védelmi szervezethez csatlakoztak, míg a cserkészek (Boy Scouts) a tűzoltásban jeleskedtek (Blitz Scouts). Hatalmas erőfeszítéseket tettek a hivatásos tűzoltók, illetve azok az önkéntesek is, akik a tetőkön strázsálva figyelték a gyújtóbombák következtében kialakult tüzek terjedését; többek között nekik is köszönhető, hogy a Szent Pál katedrális végül nem vált a tűz martalékává. A lakóházaikhoz foggal-körömmel ragaszkodó polgárok a kertek végében, ún. (meglehetősen szűkös, sokszor hidegnek és nyirkosnak bizonyuló) Andersen-búvóhelyeket létesítettek, a kormány pedig 80 metróállomást alakított át, ahol összesen 177 ezer ember talált magának menedéket.

London ugyan kezdetben megtiltotta a metrók menedékhelyként való használatát, de sokan – miután jegyet vásároltak – egyszerűen leköltöztek, ez pedig a kormányt is meghátrálásra kényszerítette, s végül ágyakat és illemhelyeket telepített. London azonban továbbra is inkább az egyéni menedékek kiépítését ösztönözte, amellyel sokkal több pénzt tudott megtakarítani; sokan kriptákban húzódtak meg, de az utcákon felállított menedékek sem jelentettek tartós megoldást, mivel azokból gyakran kispórolták a cementet.

A bombázások következtében egységesülő, szolidaritásból jelesre vizsgázott népről kialakult blitz-mítoszt sokan a mai napig bírálják, mondván, az inkompetens londoni kormány egymásnak ugrasztotta a különböző társadalmi rétegeket, ugyanis miközben a magasabb osztályú polgárok kényelmes menedékhelyeken szinte zavartalanul folytathatták addigi életüket, addig a szegényebbeknek az utcán, vagy éppen a földalatti bunkerekben voltak kénytelenek élni.

A Lübeck bombázását megtorolni hivatott Baedeker Blitz célja már nem az ipari, vagy stratégiai jelentőségű helyeknek a földdel egyenlővé tétele volt, hanem sokkal inkább a történelmi városok – Bath, Canterbury, Exeter, Norvwich és York – lerombolása. A Baby Blitz (1943-1944) során a Luftwaffe még az új, egyetlen nehézbombázójának számító Heinkel He 177-t is bevetette, de ez az akció német részről már korántsem volt olyan sikeres.

Hitler 1944-ben V-1 és V-2 rakétákkal próbálta megadásra kényszeríteni a londoni kormányt, de ez sem érte el célját, így a blitz Németország stratégiai vereségével végződött. A Luftwaffe összesen mintegy 74 ezer tonna bombát dobott a különböző angliai célpontokra, de még ez a hatalmas szám is eltörpül amellett, hogy a világháború végén a RAF, az amerikai hadsereggel karöltve kétmillió tonnányi hasonló fegyvert vetett be Németország térdre kényszerítésére.