Mégis használtak római pénzeket a szarmaták
2009. május 13. 08:37 MTI
Befejeződött a régészeti feltárás az M43-as autópálya nyomvonalán; a 2008. július 15-én megkezdett munkálatok során a szegedi Móra Ferenc Múzeum régészei mintegy 280 ezer négyzetméternyi területet vizsgáltak át - közölte Zombori Ferenc főigazgató kedden. A feltárások a szarmaták pénzhasználatának ismeretlen fejezeteire is rávilágítottak.
Korábban
A szűk egy évig tartó külső munkálatok után a leletanyag restaurálása, számítógépes földolgozása, valamint leltározása következik - mondta a szakember az egyik lelőhelynél tartott sajtótájékoztatón. A feltárás eredményeiből a tervek szerint 2010 őszén rendeznek kiállítás a Móra-múzeumban, a következő esztendőben pedig egy tudományos kötet is megjelenik. A makói József Attila Múzeumban és Maroslelén pedig kisebb állandó tárlatokat állítanak majd össze - tudatta a főigazgató.
Balogh Csilla ásatásvezető régész elmondta, a feltárás során összesen 31 lelőhelyet vizsgáltak meg, ezek közül négynél az ELTE régészei dolgoztak. Az autópálya kivitelezési munkái során pedig két kisebb lelőhelyre bukkantak. Az ásatások során az őskortól egészen az Árpád-kor végéig terjedő időszakból bukkantak elő leletek. Az egyik legérdekesebb, Makó közeli lelőhelyen egy római kori szarmata település nyomaira bukkantak a 4-5. századból. A hathektáros területen a régészek megtalálták a település lakóépületeit, szemetesgödröket, füstölőket és az azokhoz kapcsolódó kemencéket, s előkerültek kisebb sírcsoportok is - tudatta a szakember.
A lelőhelyről a felső földréteget fokozatosan távolították el, s a területet fémkeresővel többször is átvizsgálta egy szakember. Ennek köszönhetően több mint 170 darab fémtárgyat találtak, bronzcsatokat, fibulákat és sok római kori pénzérmét - mondta Balogh Csilla. Hozzátette: ez utóbbi leletek cáfolni látszanak azt a korábbi feltételezést, mely szerint a szarmatáknál nem volt római pénzforgalom.
Az M43-as autópálya az 5-ös út és Makó közötti 31,6 kilométeres szakasza, illetve a Maros-parti várost elkerülő 7 kilométeres főút - amely a 43-as útra vezeti vissza a forgalmat - két ütemben, összesen 61,1 milliárd forintból épül meg. A kivitelezési szerződések szerint az 5-ös és a 47-es út közötti 6,7 kilométeres szakasza 2009 novemberére, a 47-es út és a Makó közötti autópálya és az elkerülő út pedig 2010 augusztusára készül el.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
25. Magyar–török küzdelmek és együttélés a 15–17. században
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Hogyan került Erdély Habsburg uralom alá?
- Sohasem vesztett csatát Mátyás legendás hadvezére, Kinizsi Pál
- 10 tény az Oszmán Birodalomról
- Dárdára tűzve hordozták körbe a törökök az első csatában elesett magyar király fejét
- Erdély és Lengyelország számára egyaránt virágkort jelentett Báthory István uralkodása
- A fegyelem hiánya miatt mondott csődöt Nikápolynál a lovagi harcmodor
- Az öngyilkosságot fontolgatta II. Mehmed szultán a nándorfehérvári vereség után
- Előkerültek a mohácsi csata maradványai
- Aki kávét ivott, elvesztette a fejét IV. Murád szultán uralma idején
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 2024.11.21.
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 2024.11.21.