VIII. Henrik egykori zászlóshajója, ahogyan még sohasem láthattuk

2016. július 20. 10:03 MTI

VIII. Henrik egykori zászlóshajója, a 16. század Titanicjaként is emlegetett Mary Rose a dél-angliai Portsmouth partjai előtt, az elborzadt király szeme láttára süllyedt el 1545. július 19-én, a franciákkal vívott tengeri csatában - máig ismeretlen okokból. Most megújult formában, minden fölösleges támasztéktól megszabadítva és üvegfal nélkül vehetik szemügyre a látogatók a hadihajót.

A Mary Rose

1545. július 19-én az akkor már 34 éves hajó a korabeli beszámolók szerint éppen tüzérségi párbajt vívott egy francia hadihajóval, amikor megdőlt, és rövid idő alatt eltűnt a vízfelszín alatt, több mint ötszáz matrózt, tisztet, katonát, hajósinast és egy kutyát magával rántva a hullámsírba. A partra 35 túlélő tudott kivergődni.

A roncsot 1836-ban már felfedezték, ám az akkori technika a kiemelést még nem tette lehetővé. A kiemelés tényleges előkészületeihez 1979-ben fogtak hozzá. A következő három évben 19 ezer tárgyat hoztak a felszínre a búvárok, majd 1982-ben a hajó viszonylag épségben maradt baloldalát is sikerült egyben kiemelni. A Mary Rose-t már egy évvel később kiállították egy ideiglenes múzeumban, az 500 éves hajó végső otthona azonban csak 2013-ra készült el Portsmouth kikötőnegyedében, néhány méterre attól a helytől, ahol a hajót építették.

A hajó gerendáinak megóvása érdekében azonban a több helyen is megtámasztott járművet eddig csak üvegfalon keresztül vehették szemügyre a Mary Rose Mini-Museum látogatói. Az ötmillió font költségű újabb renoválási munkálatoknak köszönhetően azonban a támasztékok eltűntek és a hajó legfelső szintjét immár üvegfal nélkül is megcsodálhatják a látogatók - írta a The Guardian című brit lap internetes oldala. "VIII. Henrik óta gyakorlatilag senki sem láthatta ilyen formában a Mary Rose-t" - mondta Helen Bonser-Wilton, a Mary Rose Trust elnöke. A megőrzési munkálatokat vezető Ellie Schofield szerint az elmúlt három évben több mint száz tonnányi vizet szívtak ki a hajótestből és a körülötte lévő levegőből, aminek következtében a roncs elég stabillá vált.

A hajó bal oldalát 1982-ben emelték ki a vízből

A kiállítótérben lévő hőmérsékletet és páratartalmat továbbra is szigorúan ellenőrzik, a látogatók légzsilipen keresztül jutnak be a komplexumba. A roncs köré tematikusan felépített kiállítás emeletenként követi az egyes fedélzeteket, és mindegyik emeleten az adott szint funkcióinak megfelelő, a roncsok közül felhozott tárgyak tekinthetőek meg. A kiállítótér nagy része sötétbe burkolózik, részben a hajó megóvása érdekében, részben, hogy visszaadja, milyen hangulat lehetett annak idején a fedélzeten.
A megújult kiállítást szerdától kereshetik fel az érdeklődők.

Címkék
Galériák
Olvasta már a Múlt-kor történelmi magazin legújabb számát?
Kedvezményes előfizetés egy évre (4 szám)
Bankkártyás vásárlás esetén 25% kedvezmény

A 4. lapszámot ajándékba adjuk.

6368 Ft helyett

4776 Ft

Banki átutalás, csekkes fizetés esetén 20% kedvezmény

6368 Ft helyett

5085 Ft

Előfizetek a magazinra
kérdésem van az előfizetéssel kapcsolatban
A hajó bal oldalát 1982-ben emelték ki a vízből
Legfrissebb
Legolvasottabb

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

X
Megjelent a Múlt-kor történelmi magazin 2017. őszi száma