Parancsjelző telegráf és békebeli hangulat – időutazás a századforduló gőzhajóinak világába
2017. január 26. 10:26 MTI
Szerdától látogatható a Közlekedési Múzeum A századforduló gőzhajói című, megújult állandó kiállítása a Vigadó téren állomásozó Kossuth Múzeumhajón. A tárlat a hét minden napján ingyenesen tekinthető meg.
Korábban
Az új állandó tárlat az 1913-ban eredetileg Ferenc Ferdinánd Főherceg névre keresztelt hajó születésének és működésének korszakát felelevenítve mutatja be korábban még nem látott dokumentumok segítségével a századforduló híres gőzhajóit, így a számos magyar és nemzetközi protokolláris esemény helyszínéül szolgáló, eredetileg Zsófia Hercegnő nevet viselő sétahajót, a korabeli pozsonyi és budapesti átkelőhajózást, valamint a Vaskapu-csatorna hajózástörténetét - olvasható a múzeum közleményében.
A száznégy éves műemlék Kossuth-hajó az egyetlen, eredeti formájában fennmaradt termes személygőzös Magyarországon. Fedélzetén a hajózás számos érdekes relikviája megtalálható, így a jármű teljes egészében megmaradt gőzgépe és lapátkereke, valamint a gőzműködtetésű kormányszerkezet is. A kiállításban az egykori hajózási társaságok díszegyenruhái és díszkardjai mellett olyan hajós relikviák is szerepelnek, mint például a parancsjelző telegráf, a századfordulós hangulatot pedig egy korabeli bútorokkal berendezett kabin idézi meg.
A tárlat a helyszínhez igazodva a Kossuth-hajó modelljével indul. A hozzávetőlegesen ezer fő befogadóképességű, eredetileg termesgőzösnek épült hajó később vidékről szállította a kofákat és friss árujukat Budapestre. A számos névváltáson átesett jármű 1944-es Ausztriába menekítése révén élte túl a II. világháborút és egészen 1979-ig közlekedett a Dunán.
A dunai hajózási vállalatok története mellett külön rész emlékezik meg a Duna gyöngyszemeként is emlegetett Zsófia Hercegnő luxusgőzösről, amelynek fedélzetén számos uralkodó, történelmi személy megfordult II. Vilmos német császártól Jamamoto Iszoroku japán admirálisig. A Közlekedési Múzeum szándéka, hogy az egyedülálló értéket képviselő múzeumhajóra ezzel a kiállítással és terveik szerint a későbbiekben itt megvalósuló programokkal is felhívják a figyelmet. A tárlat a hét minden napján ingyenesen tekinthető meg.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Máig nem heverte ki teljesen a spanyol nép a polgárháborút 17:05
- Szinte egész életét a humanitárius tevékenységnek szentelte id. Antall József 13:35
- Évszázadok nyomában – Olaszország történelmi látnivalói 13:25
- Néhány rendtársa szerint az ördögtől kapta látomásait Ávilai Szent Teréz 11:20
- A gyógynövényektől a penészen át a higiénikus sebellátásig 09:05
- Tiltott szernek számít az agárversenyeken a népszerű potencianövelő tegnap
- Visszautasította a nemesi címet a szerénységéről híres Röntgen tegnap
- Bordélyház is szolgált az amiens-i német börtön foglyainak menedékéül tegnap