Heves vitákat gerjeszt a Siratófalhoz tervezett kabinos drótkötélpálya
2017. november 21. 11:01 MTI
Kabinos drótkötélpályát tervez a Siratófalhoz a jeruzsálemi városháza, noha a terv ellenzői attól tartanak, hogy ezzel "Disneylanddé" változtatják az óvárost - jelentette a Háárec című újság honlapja hétfőn.
Korábban
Hetvenhárom, egyenként 10-személyes kocsi haladna a drótkötélpályán a Siratófal melletti Szemét-kapunál tervezett végállomáshoz, ami lehetővé tenné, hogy csúcsforgalomban óránként akár háromezer utast is szállítsanak. A Jeruzsálem fejlesztésére életre hívott hatóság, a turisztikai minisztérium és a jeruzsálemi városháza közösen, sürgősségi eljárással próbálja megvalósítani az elképzelést, amelyet politikai és környezetvédelmi okokból is támadnak Izraelben.
Politikai ellenzői szerint a régi vasútállomástól induló járművek a nemzetközi törvények szerint megszállt területnek minősülő, 1967 előtt Jordánia területén lévő óváros felé haladnának Kelet-Jeruzsálemben, noha a nemzetközi jog tiltja a megszállt területeken történő építkezéseket. Ráadásul különösen érzékeny helyen, a muzulmánok egyik legszentebb helyétől, az Al-Aksza mecsettől 150 méterre tervezik a végállomást. A mecsetek közelsége palesztin és nemzetközi tiltakozáshullámot indíthat el a lanovka építése ellen.
A drótkötélpálya első fázisban három állomást kötne össze 1,4 kilométer hosszan. A régi vasútállomástól indulna, megállna a Cion hegyi parkolónál, majd az óváros fala mellett Sziluán városnegyedben, a Dávid városa helyén épülő, ugyancsak vitatott Kedem régészeti bemutatóközpont tetején érne véget. Ebben az 1948 és 1967 között csak arabok lakta lakónegyedben izraeli telepesek évtizedek óta vásárolják fel a lakóházakat, s jelenlétük állandóan konfliktusok forrása.
A baloldali liberális Merec párt helyi képviselője szerint a javaslat voltaképpen arról szól, hogy "ki a főnök" a városban, és megépítése ellehetetlenítené Jeruzsálem esetleges szétválasztását két ország különálló fővárosaira.
Környezetvédelmi ellenzői szerint a drótkötélpályás kocsik megjelenése rontaná a városképet, mert Disneyland-szerűvé változtatnák a szent helyek környékét, és a 15 betonoszlop - köztük 26 méteresek - elcsúfítanák a környezetet. A terv támogatói szerint viszont alig lesznek láthatóak a városfalak szintjénél alacsonyabban haladó, 200 millió sékelből (15 milliárd forint) megépülő drótkötélpálya járművei, és üzembe állításuk megszünteti az óváros körüli állandó dugókat, és az ezzel járó környezetszennyezést.
Az izraeli nemzeti infrastrukturális tanács december 13-án dönt a tervről, amelyet Jarív Levin turisztikai miniszter terjeszt elő számukra. Ha elfogadják, akkor fél éven belül véget érhetnek az engedélyezési eljárások, elkezdődhet az építkezés, és 2021-ben megindulhat a közlekedés. A Háárec emlékeztetett rá, hogy egy hasonló projekt kivitelezését néhány éve elvállalta egy francia cég, de a francia kormány nyomására később visszavonta ajánlatát.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nőtörténet
- Naponta csodálhatták anyjuk bátorságát Zrínyi Ilona gyermekei
- Egy étterem volt az amerikai feminista mozgalom első főhadiszállása
- Furcsa testi elváltozásokat jósoltak a hosszútávfutás női képviselőinek
- Angyal a pokolban: Andrássy Ilona, a lelkiismeretes ápolónő
- Hazai és külföldi művésznők történeteit ismerhetjük meg a Magyar Zene Házában
- Nyár nélküli évben született Shelley őrült tudósa
- Pilótává válása előtt autók motorját tanulmányozta Steinschneider Lilly
- Még a gyászév letelte előtt házasodott újra Petőfi özvegye, Szendrey Júlia
- Legidősebb gyermekét még uralkodásra is oktatta az utolsó Habsburg királyné
- A hagyomány szerint halálában is összekapcsolódott Shakespeare és Cervantes tegnap
- Szenvedéllyel teli tájakat ábrázolt festményein William Turner tegnap
- Első felesége halála után teljesedett ki igazán Rettegett Iván paranoijája tegnap
- Egressy Béni mellett a Fiumei úti sírkert megnyitásárról is megemlékeztek tegnap
- Európai nagyhatalom vált Magyarországból III. Béla uralkodása alatt tegnap
- Ma sem tudjuk biztosan, hogyan halt meg Shakespeare tegnap
- Szórakozásnak tekintette a hangversenyt a szigorú nevelésben részesült Menuhin 2024.04.22.
- Még a japánok csodálatát is elnyerte az amerikai Hellcat 2024.04.22.