Lindbergh majdnem elaludt, és szellemeket is látott az Atlanti-óceán átrepülésekor
2017. május 22. 08:38 MTI, Múlt-kor
“Lindbergh Károly. Néhány nappal ezelőtt a nagy világ még nem ismerte ezt a nevet, ma mindenki róla beszél” – írta kilencven évvel ezelőtt, május 22-én a Budapesti Hírlap. A pilóta 1927. május 20-án szállt fel Amerikából, és másnap landolt Franciaországban, így ő lett az első ember, aki egyedül, leszállás nélkül repülte át az Atlanti-óceánt.
Korábban
Lindbergh 1902. február 4-én született, egy évvel azelőtt, hogy a Wright-fivérek először emelkedtek levegőbe gépükkel. A kalandvágyó ifjú húszévesen abbahagyta mérnöki tanulmányait, hogy szenvedélyének, a repülésnek élhessen. Műrepülő bemutatókkal járta Amerikát, ejtőernyős ugrásokkal szórakoztatta a közönséget, sétarepülésre vitte az elszánt érdeklődőket. 1923-ban vásárolt egy leselejtezett világháborús repülőgépet, és beiratkozott a légierő texasi pilótaképző iskolájába, ahol egy évet tanult, és a tartalékos őrnagyi rangig vitte.
Ezután rövid ideig postajáratot vezetett St. Louis és Chicago között, de ekkor már nagy álma, az Atlanti-óceán átrepülése foglalkoztatta. Egy amerikai szállodatulajdonos 1919-ben 25 ezer dolláros, akkoriban csillagászatinak számító jutalmat tűzött ki annak, aki először repül New Yorkból Párizsba. Az Atlanti-óceánt abban az évben repülték át először, de a gép Új-Fundlandon, az Azori-szigeteken és Lisszabonban is leszállt. Nem sokkal később két brit pilóta leszállás nélkül repült Új-Fundlanból Írországba, de a New York-Párizs távolság ennek csaknem a kétszerese.
Az összeg sokak figyelmét felkeltette, de a próbálkozás inkább lutrinak számított: nyolc év alatt a vállalkozók közül négy meghalt, kettő nyomtalanul eltűnt, négy súlyos sérülésekkel került kórházba. Nem csoda, hogy Lindbergh még az ő kétezer órás repülési tapasztalatával sem talált könnyen szponzorokat, s csak 1927-re sikerült kilenc St. Louis-i üzletembertől 15 ezer dolláros támogatást összekalapoznia.
Saját tapasztalatait is felhasználva építtette meg egymotoros, együléses monoplánját, amely támogatóinak tiszteletére a Spirit of St. Louis nevet kapta. Sokan kételkedtek abban, hogy a masina alkalmas lesz a célra, hiszen korábban nagyobb repülőgépekkel és legalább ketten vágtak neki az útnak. Lindbergh azonban, akit a lapok csak "repülő bolondként" emlegettek, hajthatatlan maradt. A gépet ő vitte San Diegóból New Yorkba, felállítva a leggyorsabb transzkontinentális átkelés rekordját. A rossz idő miatt csak a tervezettnél egy héttel később indulhatott, de 1927. május 20-án, reggel 7 óra 52 perckor beindította a Spirit of St. Louis motorjait. A pilóta mindent a célszerűségnek rendelt alá: csak négy szendvicset és két üveg vizet vitt magával, még a rádió és az ejtőernyő helyét is üzemanyag foglalta el, a túlterhelt gép csak a kifutópálya legvégén tudott a levegőbe emelkedni.
Vállalkozása egyáltalán nem volt kockázatmentes, több alkalommal is azt mérlegelte, hogy visszafordul. A sűrű ködben csak periszkóp segítségével tudott navigálni, mert a kilátást eltorlaszolták a gép elejére szerelt üzemanyagtartályok. Lindbergh legnagyobb ellenfelének mégis fáradtsága bizonyult. Felszálláskor már 23 órája ébren volt, mivel előző éjszaka a feszültségtől és egy pókerparti szobájába behallatszó zajaitól nem tudott aludni. Számtalanszor ki kellett feszítenie szemhéját, hogy el ne aludjon, és még szellemeket is látott.
Másnap egy kis halászhajót vett észre, s megbizonyosodott arról, hogy közel jár Európához. Írország és Anglia fölött elrepülve Franciaország felé vette az irányt, és nem sokkal később már a kivilágított Eiffel-torony fölött körözött. Az 5776 kilométeres utat végül 33 óra és 27 perc alatt tette meg. A francia fővárosban százezren várták a repülőtéren, s leszállás után azonnal le kellett állítania a motort, mert attól tartott, hogy a propellerek kárt tesznek a kordont átszakító, gépét megrohamozó tömegben. A holtfáradt Lindberghet az emberek a vállukra emelték, és diadalmenetben hordozták körül. Végül két francia pilóta "mentette meg", autójukba tuszkolták.
A Budapesti Hírlap így számolt be az eseményről: "Millió és millió feszülten várakozó ember szive dobban meg a nagy örömhírre: Lindbergh Károly amerikai repülő ma este 10 óra és 20 perckor Párisba érkezett. Millió és millió kebel szabadul fel a nehéz lidércnyomás alól, amely másfél napja ül a világon, az egész föld egyetlen örömrivalgás, az emberiség ünnepli önmagát, a rettenthetetlen akaratot, amely nem ismer félelmet és akadályt, ha a világ további meghóditásának valamely nagy tényéről, az örök fejlődés utjának építéséről van szó. Szerte az egész világon telefonok csilingelnek, táviródrótok zizegnek, izgatott érdeklődés cikkázik át a levegőn, és a világnak minden tája felé szinte egy időben érkezik a rádió hullámain a hir: Lindbergh Párisba érkezett. Átrepülte az Óceánt."
A huszonöt éves fiatalember egyik napról a másikra nemzeti hős lett. Másnap reggel az amerikai követség erkélyéről üdvözölte a tömeget, amely még órákig éltette. A következő három napban hatvanötezer üdvözlő táviratot kapott, és egyszerre kilenc légitársaság hívta meg igazgatósági tagjai közé. A hadseregben ezredessé léptették elő, Doumergue francia köztársasági elnök a Becsületrend keresztjét tűzte gallérjára, s egy Calvin Coolidge elnök által küldött hadihajón tért haza. Rögvest előadókörútra indult, 49 állam 92 városában beszélt a repülés előnyeiről.
"Lucky Lindy", Amerika kedvence, 1929-ben feleségül vette Anne Morrow írónőt, s a következő évben kisfiuk született. A pilóta 1932 elején került még egyszer a hazai és nemzetközi érdeklődés középpontjába, mikor nyaralójukból - máig tisztázatlan módon - elrabolták húszhónapos gyermekét. Az 50 ezer dolláros váltságdíjat kifizették ugyan, de a Lindbergh bébinek csak a holttestét találták meg. A nyomozás két évig tartott, s végül egy német származású ácsot tartóztattak le, aki ugyan tagadott, de a bíróság bűnösnek találta, és 1935-ben kivégezték. Felesége a tragédia ellenére vele maradt, és további öt gyermeket szült neki.
Lindbergh a harmincas évek végén antiszemita kijelentésekkel keltett feltűnést, sőt nyíltan vállalta a náci rezsim iránti rokonszenvét is. Emiatt odahaza támadások érték, ő pedig lemondott ezredesi rangjáról. Amerika 1941-es hadba lépése után szolgálatra jelentkezett, rendfokozat nélküli közlegényként több mint ötven bevetésben vett részt a Csendes-óceánon, majd tanácsadó lett a légierőnél. Rehabilitálására 1954-ben került sor, amikor Eisenhower elnök tartalékos dandártábornokká nevezte ki, egy évvel korábban az óceán átrepüléséről írt könyvéért Pulitzer-díjat kapott. A modern repülés úttörője 1974. augusztus 26-án halt meg rákbetegségben, a Hawaii-szigetekhez tartozó Mauin.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
JFK
- Nem győzte meg a kétkedőket a Kennedy-gyilkosság hivatalos magyarázata
- Számtalan kérdés maradt nyitva Kennedy elnök halála kapcsán
- A Kennedy-fivér, akiben családja a legkevesebb politikai tehetséget látta, mégis a szenátusig jutott
- Mi történt John Fitzgerald Kennedy amerikai elnök agyával?
- Hová vezetnek a Kennedy-gyilkosság máig elvarratlan szálai?
- Összeesküvés-elméletek sokasága kering ma is a Kennedy-gyilkossággal kapcsolatban
- Politikai karrierjébe került Kennedy elnök apjának a náci Németországgal való szimpatizálása
- Valóban egy magányos merénylő végzett Robert Kennedyvel?
- Amerika jövőbeli elnöke testközelből figyelte az új világrend felépülését 1945 nyarán
- A kételkedő zsűri előtt vágta földhöz Zsolnay Vilmos fia a mester porcelánját tegnap
- Magyar hősök nyomában Isztambulban és környékén tegnap
- Sikertelen irodalmi pálya után vált Viktória királynő kedvenc miniszterelnökévé Disraeli tegnap
- Furcsa testi elváltozásokat jósoltak a hosszútávfutás női képviselőinek tegnap
- Lenin születésnapjának évfordulójához időzítették a Szojuz–10 űrhajó első repülését tegnap
- Különleges díszítésű, Mátyás kori misekönyv fakszimilie kiadását mutatták be tegnap
- Kiállításokkal és interaktív programokkal emlékeznek meg Kőrösi Csoma Sándorról Indiában tegnap
- Máig számos rejtély övezi a Húsvét-sziget hatalmas szobrait tegnap