Nincs nyoma a rekordmélyen megtalált két újkori hajónak
2013. július 31. 15:01
A múlt héten víz alatti régészek a texasi Galvestontól 250 kilométerre délnyugatra három 19. századi hajóroncsot találtak. Az egyik létezése már eddig is ismert volt előttük, de a másik két hajó felbukkanása nagyon meglepte őket. A roncsokra ráadásul 1290 méter mélyen bukktantak, ami abszolút rekordnak számít az amerikai kontinens északi részén.
Korábban
A lelőhely először 2011-ben került a szakemberek látókörébe, amikor a Shell olajipari vállalat szokatlan jelenségről számolt be az öbölből, miközben egy lehetséges olaj-és földgázkészlet után kutatott. Az amerikai Nemzeti Óceán- és Atmoszférakutató Intézet (NOAA) szakemberei tavaly kezdték meg a cég által Monterrey-nek nevezett lelőhely kutatását, amely során távirányítású víz alatti robotokkal fésülték át a területet.
A NOAA, a San Marcos-i Texas State University és a Texas A&M Galveston szakemberei itt egy hajót azonosítottak, majd sikerült feltérképezniük a roncs paramétereit. A hajó eredetileg 25 méter hosszú és 8 méter széles volt, fatörzsét réz borította és hat ágyú volt a fedélzetén. Összesen 60 tárgyat sikerült kiemelni, a többi között kerámiákat, porcelánt, muskéta darabokat, navigációs eszközöket és néhány személyes holmit, például szemüveget, ruhákat, egy fogkefét és egy gyömbérrel teli lezárt üveget – utóbbi a tengeri betegségek kezelésének egyik elterjedt eszköze volt.
Miután itt végeztek, a csapat a Shell tanácsára megvizsgálta az onnan néhány kilométerre levő másik lelőhelyet, ahol legnagyobb megdöbbenésükre két újabb hajóroncsot találtak. Kutatási engedély hiányában itt nem tudták ugyanazt a munkát elvégezni, mint a Monterrey esetében. A helyről fotókat és térképeket, a hajón azonosított leletekről pedig részletes feljegyzéseket készítettek. Mindkét hajó nagyjából ugyanakkora volt, mint az első, de az egyik roncsot sokkal rosszabb állapotban találták meg.
Azt továbbra sem tudni, honnan érkezett a két hajó és a legénység, valamint hogy miért süllyedtek el. Néhány személyes tárgyat Spanyolországban gyártottak, a fegyvereket, így az ágyúkat azonban Kanadában, illetve Nagy-Britanniában. Egyben azonban biztosak: az egyenként 50-60 fős legénység sorsát valószínűleg hasonló okok (például egy pusztító vihar) pecsételték meg, mint a korszak többi hajójáét, a mostaniak pedig egyszerre süllyedtek el.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
17. A polgári átalakulás programja és megvalósulása a 19. századi Magyarországon
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Az öntörvényű Garibaldit két magyar bajtársa is segítette a szicíliai partraszállásában
- Újjáélesztette a hazai szabadkőművességet a „dualizmus kultúrpápája”
- Egyedülálló módon megbecsülte gyárának alkalmazottait Ganz Ábrahám
- Elismert régész és szabadkőműves is volt a "dualizmus kultúrpápája"
- A fogságból is megszökött a magyar statisztika atyja, Keleti Károly
- Veszteséges pénznyelőből jövedelmező ágazattá tette a magyar vasutat Baross Gábor
- Sokallta Bosznia megszállásának költségeit, ezért lemondott a miniszterségről Széll Kálmán
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egy „második kiegyezés” juttatta hatalomba a Generálist és mamelukjait
- A kételkedő zsűri előtt vágta földhöz Zsolnay Vilmos fia a mester porcelánját tegnap
- Magyar hősök nyomában Isztambulban és környékén tegnap
- Sikertelen irodalmi pálya után vált Viktória királynő kedvenc miniszterelnökévé Disraeli tegnap
- Furcsa testi elváltozásokat jósoltak a hosszútávfutás női képviselőinek tegnap
- Lenin születésnapjának évfordulójához időzítették a Szojuz–10 űrhajó első repülését tegnap
- Különleges díszítésű, Mátyás kori misekönyv fakszimilie kiadását mutatták be tegnap
- Kiállításokkal és interaktív programokkal emlékeznek meg Kőrösi Csoma Sándorról Indiában tegnap
- Máig számos rejtély övezi a Húsvét-sziget hatalmas szobrait tegnap