Nemi betegségektől védett az ókori tetoválás
2007. február 19. 12:30
URL: https://mult-kor.hu/cikk.php?id=16470
A mindig személyes testi jelek amulettként, státusszimbólumként, díszítésként vagy akár büntetésként is szolgálhattak.
Társadalmi rang és női praktika
Sokáig úgy vélték, hogy a legkorábbi tetoválások az ősi Egyiptomból származnak, az 1991-ben az olasz-osztrák határon felfedezett jégemberen (Ötzi) talált tetoválás-minták azonban legalább ezer évvel korábbra teszik az első hasonló testi jelölések megjelenését.
A kitaszított jégember testén a gerinc alsó részén, a jobb térdnél és a bokánál találtak tetovált pontokat és kis kereszteket. Ezek a testrészek a nagy igénybevételtől eldeformálódtak, ezért a kutatók úgy vélik, hogy a tetoválásokat alapvetően gyógyító célzattal készítették.
Egy perui Chiribaya-múmia tetovált keze |
A régészek "kétes rangú" vagy "táncoló lányokként" azonosították a tetovált asszonyokat, pedig tetovált női múmiákat előkelőek sírjában is találtak (pl. Deir el-Bahariban). Az egyik ilyen - "az uralkodó ágyasának" nevezett - tetovált nő Amunet volt, aki sírfelirata szerint igen magas rangú papnő lehetett.
A tetoválással olykor prostituáltakat jelöltek, máskor a nők tetoválással védték magukat a nemi úton terjedő betegséggekkel szemben. Fletcher szerint a tetoválásnak alapvetően gyógyító szerepe volt az ősi Egyiptomban, egyfajta amulettként szolgált a nők számára a terhesség és a szülés nehéz időszakában. Ezt a feltételezést támasztja alá az is, hogy a tetoválások főleg a hason, a combok felső részén és a melleken találhatók. Gyakran látni a múmiák combján Bes isten alakját is, aki a dolgozó asszonyok védelmezője volt.
A legtöbb múmiára egyszerű vonalakat vagy rombuszmintákat tetováltak, de a szobrokon sokkal naturalisztikusabb ábrák is találhatók. A combon gyakran látható Bes törpeisten alakja. A tetováláshoz általában sötét vagy fekete festéket (korom) használtak. |
Tetovált figura az ókori Egyiptomból |
A stigmától a divatig
A tetoválást az Altaj hegységben felfedezett ősi szkíta Pazirik-kultúra is
használta: 1948-ban ezen a területen egy 2400 éves jégbe fagyott szkíta férfi
testére bukkantak, akinek végtagjait és felsőtestét mítikus állatok díszítették.
1993-ban szintén egy Altaj hegységbeli temetkezési helyen hasonló korú női
holttestet találtak, amelynek vállán, csuklóján és hüvelykujján ugyanezek a
mítikus lények láthatók. Hérodotosz i.e. 450 körül írt feljegyzése a tetoválás
társadalmi funkciójára is utal: "A szkítáknál és trákoknál a tetoválás az
előkelőség jele, akin nincs, az biztosan alacsony származású."
Tetováló-eszközök az ókori Egyiptomból |
A tetoválás az ősi briteknél szintén az előkelő származás kifejezője volt.
Innen ered az egyik északi törzs, a piktek neve is, ami annyit jelent, hogy
"festett emberek". A görög-római időkben a tetoválások, vagy ahogy akkor hívták
"stigmák", vallási hovatartozást fejeztek ki, illetve a rabszolgák és a bűnözők
megjelölésére szolgáltak. Ebben az összefüggésben igen érdekes, hogy az
Egyiptomban uralkodó macedón származású IV. Ptolemaiosz (i.e. 221-205)
borostyánleveleket tetováltatott a testére, amellyel Dionüszosz isten iránti
tiszteletét kívánta kifejezni. A tetoválás szokását a római katonák is átvették, akik elterjesztették az
egész Római Birodalomban, mígnem a kereszténység megjelenése után Constantinus
császár (i.sz. 306-373) betiltotta.
A tetoválások Amerika korai
történetében is szerepet kaptak: Peru és Chile prekolumbián kultúráiból is
fennmaradtak olyan mumifikált maradványok, amelyekre stilizált állatfigurákat és
egyéb szimbólumokat tetováltak. A bennszülött amerikaiak, például a cree
indiánok körében általánosan elterjedt volt az arc- és testtetoválás. Hat,
1475 körül eltemetett grönlandi inuit asszony maradványai is az arctetoválás
szokásáról tanúskodnak, és ezeknél 1000 évvel idősebb az a tetovált női múmia,
amelyet a Bering-tengeren fekvő Szt. Lőrinc-szigeten találtak.
Egy Chiribaya-múmia tetovált feje |
A kínai Taklamakán sivatag is őrzött meg ősi tetovált múmiákat, bár a
Han-dinasztia idején (i.e. 202 - i.sz. 220) csak a bűnözőket bélyegezték meg a
testfestés módszerével. A japán férfiak ennek ellenére már az i.e. 3. századtól
kezdve tetoválásokkal díszítették testüket.
A polinéz kultúrák bonyolult, gyakran az egész testet beborító tetoválásai
nagy múltra tekintenek vissza. A szigetlakók "tatatau" vagy "tattau" (üt, csap)
szavából alakult ki nyugaton a tattoo, magyarul a tetoválás kifejezés. A polinéz
tetoválás mintáit ugyanis Cook kapitány csendes-óceáni utazásairól visszaérkező
tengerészek terjesztették el Európában. A tetoválás művészetének szigetországi
népszerűségét Nicholas Thomas, a londoni Goldsmiths College antropológusa azzal
magyarázza, hogy a gyarmatokra eljutó hajósokat lenyűgözte a bennszülött törzsek
jellegzetes testdíszítő hagyománya és ezért maguknak is hasonló divatos
szuvenírt készítettek.
A világ különböző társadalmainak tetoválási szokásai egymástól teljesen függetlenül is kialakultak, méghozzá azzal a céllal, hogy viselőik a szimbólumok révén védjék meg vagy gyógyítsák testüket, esetenként kifejezzék vallási, politikai vagy társadalmi hovatartozásukat, vagy legbelsőbb személyiségüket, vagy akár egyszerűen csak kövessék a divatot. Néhány esetben persze a szokások hatottak is egymásra.