Divatba jött a kommunista retró Kelet-Európában

2006. november 7. 10:15

A The Washington Times szerint kommunista retróhullám söpör végig Kelet-Európán, és ennek szellemében olyan régi márkák éledtek újjá, mint a Traubisoda, a Tisza Cipő vagy a Túró Rudi.

A lap szerint nosztalgia ébredt a térségben a kommunista éra márkái iránt, amelyek az 1990-es években, miután a vasfüggöny leomlásával a határok megnyíltak a nyugati termékek előtt, eltűntek a piacokról. A The Washington Times egy magyar fogyasztó véleményét idézte, akit a Traubi gyerekkorára emlékezteti, és amelynek az íze szerinte jobb a nyugati üdítőitalokénál.

Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség főtitkára a lapnak elmondta: ezek jellegzetesen magyar márkák, amelyeket az emberek magukénak érezhetnek, olyan termékeknek, amelyeket mások nem tudnak lemásolni. A The Washington Times szerint új fogyasztói igény érezhető a hazai élelmiszerek, italok, ruhák iránt, amelyek a rendszerváltás utáni években kikoptak a boltok polcairól.

Traubit akarunk!

A régi kommunista márkák - amelyek között említi a lap a lengyel Inka kávépótlót és a cseh Jar mosószappant - nem olcsóságukkal vonzzák a vásárlókat. A Tisza edzőcipők például 100 dollárnak megfelelő áron kelnek el a Budapest belvárosában levő elegáns márkaboltokban. A Tisza cipők a kommunista rendszerben nem voltak menő termékek, ma viszont a legmenőbbek közé tartoznak - idézett egy magyar újságírót a lap.

A Traubisoda kapcsán azt írta a lap, hogy az üdítő Romániában és Horvátországban is kapható, és a márka hamarosan a cseh és a német piacon is megvetheti a lábát. A cég tulajdonosa, Salamon Berkowitz, aki 1992-ben 3 millió dollárért vásárolta meg a céget a magyar kormánytól, elmondta, az emberek visszatérnek a régi termékekhez, mert ma már egyedinek számítanak. (Berkowitz családja 1951-ben menekült el a kommunista Magyarországról a tengerentúlra.)

Az egykor megosztott Németországban olyan népszerűek a kommunista korszakbeli árucikkek, hogy az elemzők egyenesen "ostalgiáról" beszélnek, ami a német ost (kelet) szóra épülő szójáték - írta a The Washington Times.

(Múlt-kor/MTI)

Címkék
Olvasta már a Múlt-kor történelmi magazin legújabb számát?
Kedvezményes előfizetés egy évre (4 szám)
Bankkártyás vásárlás esetén 25% kedvezmény

A 4. lapszámot ajándékba adjuk.

6368 Ft helyett

4776 Ft

Banki átutalás, csekkes fizetés esetén 20% kedvezmény

6368 Ft helyett

5085 Ft

Előfizetek a magazinra
kérdésem van az előfizetéssel kapcsolatban
Legfrissebb
Legolvasottabb

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

X
Megjelent a Múlt-kor történelmi magazin 2017. őszi száma