2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Visszaad a londoni Tate galéria egy festményt Budapestnek

2014. március 28. 10:44 MTI

Visszaad a londoni Tate galéria egy festményt, amelyet a brit kormány szerint a magyarországi holokauszt idején raboltak el egy budapesti műgyűjtőtől. A mű az angol romantika egyik legnépszerűbb művésze, John Constable 1824-ben festett, Beaching a Boat, Brighton (Hajó partra vontatása Brightonnál) című alkotása.

A Tate csütörtöki közleménye szerint a galéria elfogadja a brit kulturális tárca szakbizottságának ajánlását, és visszajuttatja a festményt a képtár által meg nem nevezett igénybejelentő örökösöknek. A The Art Newspaper című, Londonban szerkesztett nemzetközi képzőművészeti folyóirat online kiadásán csütörtökön olyan értesülést közölt, hogy a festmény Hatvany Ferenc báró tulajdona volt, és örökösei két éve fedezték fel, hogy az 1944-ben ellopott Constable-alkotás a Tate birtokába került.

A leszármazottak a magazin szerint tavaly áprilisban nyújtották be igényüket a képre a brit kulturális minisztérium irányítása alatt működő bizottságnak, amelynek feladata a nácik által az európai holokauszt idején elrabolt és Nagy-Britanniába került műkincsek felkutatása és lehetőség szerint visszajuttatása az egykori tulajdonosok örököseinek.

A brit kormánybizottság 22 oldalas, a Tate galériát helyenként élesen bíráló szakértői jelentése szerint a benyújtott igény megalapozottsága elégséges ahhoz, hogy a festményt a holokauszt idején elrabolt kulturális javak visszajuttatásáról intézkedő, 2009-ben kelt brit törvény hatálya alapján az igénylőknek visszaadják.

A bizottság végkövetkeztetése szerint valószínűsíthető, hogy a festmény 1944-ben, Magyarország német megszállásának idején "egy magyar műgyűjtő" birtokában volt, akitől az antiszemita üldöztetések idején vették el a német megszállók. A jelentés szemtanúk korabeli beszámolóit idézi, amelyek szerint a gyűjtő javait annak idején német katonai teherautókkal szállították el a család otthonából. A festmény a brit kormánybizottság adatai szerint az egykori tulajdonos egy párizsi aukción vásárolta 1908-ban.

Az üldöztetések idején bujkáló gyűjtő családtagjait a Gestapo kínzással próbálta rákényszeríteni, hogy felfedjék a család értékeinek hollétét. A hozzátartozók később gettóba kerültek, a műgyűjtő egyetlen fiát megölték, nővére és nővérének férje Auschwitzban halt meg, feleségének édesanyját a magyar nyilasok gyilkolták meg - áll a jelentésben. A festmény visszaadása mindezek ismeretében jelképes, de komoly jelentőségű kárpótlási gesztus lenne azon szenvedésekért, amelyeket a család a háború idején zsidó származása miatt átélt.

A testület szerint a Tate-nek többször is lett volna módja felkutatni a festmény eredeti tulajdonjogát, és több különböző forrásból is megállapítható lett volna annak valószínűsége, hogy az alkotást a II. világháború idején elrabolták tulajdonosától. "Nem lett volna nehéz feladat" például érdeklődni a magyar kormánynál, amely már az 1940-es évek vége óta az ellopott műtárgyak listáján tartotta nyilván a Constable-alkotást - áll a brit minisztériumi bizottság jelentésében.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár