Németek mentették a lezuhant brit pilótákat
2010. szeptember 2. 09:51 The Daily Telegraph
Az angliai csata alatt a La Manche csatorna felett lelőtt brit pilótákat a németek mentették ki a vízből, akiknek vöröskeresztes hidroplánjai nem élveztek kegyelmet - derítette ki egy új kutatás az események 70. évfordulója kapcsán.
Korábban
Dr. Richard North hadtörténész legújabb, az angliai csatáról írt, és jövőre megjelenő The Many című könyvéből kiderül: amikor a pilóták vízbe estek, nagyon kevés esélyük volt a túlélésre, hacsak egy elhaladó hadi- vagy halászhajó fel nem vette őket. Csak 1940-ben legalább 200 pilóta halt meg: a vízbe zuhant gépek pilótáinak 80 százaléka veszett oda szükségtelenül.
A németek azonban sikeresek voltak a mentésben, és 1935-ben felállított szervezetük egy Dornier 24-es, fehérre festett, vöröskereszttel ellátott hidroplánnal kereste a lelőtt katonákat. Akciójuk olyannyira sikeres volt, hogy a brit királyi légierő vezetése ezen gépek lelövésére adott utasítást. North szerint ez volt a háború egyik legszégyenteljesebb epizódja, hiszen sokszor az angol pilótáknak is ez volt az egyetlen esélye a túlélésre.
A brit vezetés azonban nem hitt ebben: szerintük ugyanis mivel sok hajó közlekedik a csatornán, valaki biztosan észreveszi majd az embereiket. A légierő vezetői azonban elég hamar elbizonytalanodtak, és augusztus 19-én már azt az utasítást adták ki, hogy ha lehet, a gépek ne merészkedjenek a nyílt víz fölé. A pilótahiány augusztus végén már majdnem a küzdelmek elvesztését jelenthette volna, ám amikor a légi harcokat áthelyezték a szárazföld fölé, akkor fordulni látszott a szerencse.
Voltak persze kísérletek a lezuhantak keresésére: a brit szerencsétlenkedésen feldühödve RF Aitken új-zélandi repülőszázados elkötött egy Walrus hidroplánt, és a nyár folyamán 35 angol és német pilótát mentett meg a tengeren.
Érdekesség, hogy a brit királyi légierő később feleszmélt, ám a hivatalos mentőalakulatokat csak 1941 végére sikerült felállítani. Ünnepelni ma sincs túl sok ok a szigetországban: a gazdasági válság következtében végrehajtott megszorítások miatt nemrég leállították a Nimrod mentőrepülők működését, így a légierő újfent mentőalakulatok nélkül merészkedhet ki a tenger fölé.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. Az ipari forradalom
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Ausztál kőművesekre, sztrájkok áldozataira és Szent Józsefre emlékezünk május 1-jén
- A bálnavadászat brutális gyakorlata olajozta be az ipari forradalom fogaskerekeit
- Az ipari forradalom szennyezésének legkorábbi nyomait mutatták ki a Himalája gleccserében
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- Száz évre romba dőlt a kínai gazdaság, miután a britek megszerezték a tea titkát
- Egy chicagói sztrájk halálos áldozatainak emléknapja volt eredetileg május 1.
- Gőzerővel indította el az ipari forradalmat James Watt találmánya
- Meglepő vége lett a ló és a gőzmozdony versenyének 1830-ban
- Mi volt az angol ludditák igazi célja a géprombolással?
- Megérzései segítették a modern régészet alapjait megteremtő Dörpfeldet 09:05
- A rádióban és a televízió képernyőjén is közönségkedvenc volt Zenthe Ferenc tegnap
- A köztudattal ellentétben erősítette II. András politikáját az Aranybulla tegnap
- Megfejtették a papírusztekercsek tartalmát, melyből kiderült, hol temették el Platónt tegnap
- Az 1848–49-es forradalom és szabadságharchoz kapcsolódó emlékhelyeket keresnek tegnap
- A húsvéti felkelés az első lépést jelentette az ír függetlenség felé tegnap
- Az elsők közé tartozott Európában a magyar alapítású Szent György Lovagrend tegnap
- A hagyomány szerint halálában is összekapcsolódott Shakespeare és Cervantes 2024.04.23.