Nem a Titanic pusztulása a legsúlyosabb hajószerencsétlenség

2008. augusztus 24. 10:35

A legtöbb ember jól ismeri a Titanic és utasai sorsát, de meglepő módon mégsem ez volt a történelem legrosszabb tengeri katasztrófája - a halálos áldozatok száma alapján csupán az 5. helyen áll. Az alábbi listában a halottak száma szerint rendeztük sorba a legnagyobb - békeidőben bekövetkezett - hajószerencsétlenségeket.

Hadihajó, komp és utasszállító

10. Mary Rose - 400 halott
A karakk-típusú angol hadihajó, a Mary Rose, az első olyan hajók közé tarozott, amelyek egyik oldalán végig ágyúk voltak. Csak hadászati célból épült, kereskedelmi tevékenységet nem folytatott. 1545-ben I. Ferenc, francia király 30 ezer katonával és 200 hajóval indult Anglia lerohanására. A 40 évvel későbbi spanyol armadánál jóval nagyobb flottával szemben csupán 80 angol hadihajó és 12 ezer katona állt szemben. A Mary Rose Sir George Carew altengernagy parancsnoksága alatt harcolt. A mindkét fél számára kis veszteséget hozó csatára 1545. július 19-én került sor a Solent-csatornában. A következő nap estefelé feltámadt a szél, a Mary Rose felborult és elsüllyedt. Egyes források szerint a hadihajó tüzeléshez éles fordulatot vett, amelynek során oldalra dőlt, és az ágyúnyílásokon beömlő víz okozta a tragédiát. Akkoriban a legtöbb tengerész nem tudott úszni, mivel a hajók sorsát elkerülhetetlen végzetnek tekintették. A legújabb elméletek szerint kommunikációs nehézségek okozták a pusztulást.

9. HMS Birkenhead - 460 halott

A Birkenhead az angol királyi haditengerészet első vastörzsű hajója volt. Eredetileg fregattnak tervezték, majd csapatszállító hajóvá alakították át. 1852. február 26-án, miközben csapatokat szállított az Algoa-öbölbe, a Fokváros közelében lévő Gansbaiinál zátonyra futott. A hajón nem volt elég mentőcsónak, de a katonák lovagiasan előre engedték a nőket és a gyerekeket, akik így megmenekülhettek. A hajón tartózkodó 643 ember közül csupán 193 élte túl a hajótörést a katonák lovagiasságának köszönhetően. A Rudyard Kipling költeményében is megénekelt "Birkenhead Drill" kifejezés azóta a reménytelen körülmények közötti emberi helytállás példájává vált.

8. SS Eastland - 845 halott

Az S.S. Eastland utasszállító hajót elsősorban kirándulásokra használták. 1915. július 24-én az Eastland két másik gőzössel együtt a chicagói Western Electric Company alkalmazottait szállította egy piknikre Michigan Citybe. Az utazás nagy esemény volt, mivel a munkások többsége nem engedhetett meg magának semmiféle nyaralást. Egy Woodrow Wilson által hozott törvény értelmében a hajón annyi mentőcsónak volt, hogy a hajó túlterheltté és labilissá vált. A végzetes reggelen az utasok 6.30-kor kezdtek beszállni, és 7.10-re a hajó elérte befogadóképességének határát. Az Eastland annyira megtelt, hogy lassan oldalra dőlt, és 7.28-kor teljesen felborult. A fedélzeten lévőket elnyelte a víz, sokakat a nehéz bútorok - zongorák, szekrények és polcok - zúztak össze. Annak ellenére, hogy a hajó alig 6 méterre volt a rakparttól, és a közelben lévő Kenosha azonnal a segítségére sietett, 841 utas - többségük fiatal nő és gyermek -, és 4 matróz lelte halálát a szerencsétlenségben.

7. MS Estonia - 852 halott

Az MS Estonia, korábbi nevein MS Viking Sally (-1990), MS Silja Star (-1991) és MS Wasa King (-1993) 1979-ben épült a papenburgi Meyer hajógyárban (Németország). A komp tragédiája 1994. szeptember 28-án 00:55 és 01:50 (UTC+2) között történt a Balti-tengeren a Tallinból (Észtország) Stockholmba (Svédország) vezető hajóúton. A fedélzeten 989 utas és a legénység tartózkodott. Éjjel 1.00 óra körül furcsa hang hallatszott, mint amikor két fém összeütközik, de a hajóorrnál végzett vizsgálat semmiféle károsodást nem mutatott. 1.15 körül a hajó erősen oldalra dőlt. 1.20-kor egy remegő női hang adott riasztást a hírközlő rendszeren keresztül. Egy pillanattal később a legénységet is risztották. A hajó 30-40 fokos szögben megdőlt, ami gyakorlatilag lehetetlenné tette a biztonságos mozgást. Az ajtók és a folyosók halálos csapdává váltak. Akik megmenekültek, azok már a fedélzeten tartózkodtak. A legénység 1.22-kor adott le segélykérő hívást, de nem a nemzetközi formának megfelelően. Az áramellátás megszakadása miatt nem tudták megadni helyzetüket, ami késleltette a mentést. Csak 137 embert sikerült megmenteni.

6. RMS Empress of Ireland - 1012 halott

Az RMS Empress of Ireland óceánjárót 1905-06-ban építették egy skóciai hajógyárban egy kanadai gőzhajótársaság számára. A hajó 1914. május 28-án helyi idő szerint 16.30-kor futott ki Quebec City kikötőjéből 1477 utassal és a legénységgel a fedélzetén. Az úticél Liverpool volt. Henry George Kendallt a hónap elején nevezték ki kapitánnyá, és ez volt az első útja a Szent Lőrinc folyón lefelé. Május 29-én kora reggel sűrű köd ereszkedett le. Helyi idő szerint, hajnali 2 órakor a Storstad nevű norvég szénszállító hajó és az Empress of Ireland összeütközött. A Storstad nem süllyedt el, de az Empress of Ireland súlyosan megrongálódott, felborult és 14 perc alatt elsüllyedt. Csupán 465-en élték túl a szerencsétlenséget, ebből 4 gyerek és 42 nő. A halottak között volt Laurence Irving angol drámaíró is. A túlélők között találjuk "Lucky" Towert, akiről azt beszélik, hogy a Titanic és a Lusitania elsüllyedését is túlélte.

Címkék
Olvasta már a Múlt-kor történelmi magazin legújabb számát?
Kedvezményes előfizetés egy évre (4 szám)
Bankkártyás vásárlás esetén 25% kedvezmény

A 4. lapszámot ajándékba adjuk.

6368 Ft helyett

4776 Ft

Banki átutalás, csekkes fizetés esetén 20% kedvezmény

6368 Ft helyett

5085 Ft

Előfizetek a magazinra
kérdésem van az előfizetéssel kapcsolatban
Legfrissebb
Legolvasottabb

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

X
Megjelent a Múlt-kor történelmi magazin 2017. nyári száma